Nejnovější výroční zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) odhaluje, jak stát stále zaostává v oblasti digitalizace, a to navzdory všem ambiciózním strategiím a miliardovým investicím. Co všechno se v objemné zprávě dočtete?
Propast mezi ambicemi a realitou digitalizace
Veřejná správa měla do letošního roku transformovat většinu svých služeb do digitální podoby. Výsledky jsou však tristní – v sedmi z osmi ukazatelů digitální dekády, které se zaměřují na veřejné služby, se Česká republika umístila pod průměrem Evropské unie. Ve třech případech dokonce obsadila jednu z posledních tří příček.
„Rok 2024 měl být v oblasti digitalizace veřejné správy zlomový,“ komentuje situaci NKÚ s odkazem na nepřesvědčivé výsledky České republiky v mezinárodním srovnání. Zatímco v roce 2023 bylo katalogizováno 7 485 služeb vhodných pro digitalizaci, v roce 2024 jejich počet vzrostl na 8 917. Problém však zůstává v realizaci – aktuálně lze vzdáleně uskutečnit pouze 4 476 úkonů v rámci
1 782 služeb ve 165 agendách.
Značným problémem zůstává, že přes rostoucí využívání bankovní identity, kterou již využilo více než 4,65 milionu lidí, mnoho agend stále vyžaduje listinné doklady nebo osobní návštěvy úřadů. Počet odkazů na on-line předvyplněné formuláře sice vzrostl z 455 na 981, ale to představuje jen zlomek z celkového počtu digitálních služeb.
Základní registry: Nevyužitý potenciál
Jedním z pilířů digitalizace měl být systém základních registrů. Ten měl fungovat v nepřetržitém režimu 7 × 24 a poskytovat aktuální referenční údaje všem informačním systémům veřejné správy. Kontrola NKÚ však odhalila, že ministerstvo vnitra ani Správa základních registrů nezajistily obměnu zastarávající infrastruktury a bezodstávkový provoz.
„Systém základních registrů svými parametry stále odpovídá době svého vzniku, tedy roku 2012,“ upozorňuje NKÚ. Důsledky jsou závažné – v roce 2020 byl například registr práv a povinností nedostupný po dobu 27 hodin a deseti minut.
Alarmující zjištění představuje fakt, že 2 923 z celkových 5 118 agendových informačních systémů si v roce 2023 vytvářelo lokální kopie referenčních údajů. To nejen že snižuje efektivitu systému, ale rovněž zvyšuje riziko, že některé údaje nemusejí odpovídat aktuálnímu stavu.
Neefektivní vývoj informačních systémů na ministerstvech
Ministerstvo práce a sociálních věcí dlouhodobě bojuje s problémy v oblasti digitalizace klíčových agend. Kontrola NKÚ odhalila, že resort MPSV nedokončil klíčové IT projekty v oblasti politiky zaměstnanosti a zpracování důchodové agendy, a to ani po deseti letech vývoje.
„MPSV provozuje informační systémy s vysokými provozními náklady. Projekty, které měly za cíl snížit měsíční náklady z 33 milionů na tři miliony korun, nebyly ani po deseti letech dokončeny,“ konstatuje NKÚ. V důsledku toho zaplatilo ministerstvo za provoz současných systémů až o 650 milionů Kč více, než původně očekávalo.
Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z CIOtrends? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.
Podobně na tom bylo ministerstvo kultury, které vynaložilo více než
4,5 milionu korun na informační systém pro administraci dotací, který však stále neexistuje. V letech 2019–2022 muselo ministerstvo ručně zpracovávat více než 3 000 žádostí o dotaci ročně. Projekt jednotného evidenčního a grantového informačního systému, zahájený již v roce 2015, byl ukončen v roce 2020 bez jakýchkoliv výsledků.
Absurdní příklady z praxe úřadů
Kontrola NKÚ odhalila i konkrétní případy, které ilustrují, jak nedostatečná digitalizace komplikuje život jak občanům, tak úředníkům:
- Před první výplatou každého důchodu musel úředník ČSSZ nejprve vytisknout údaje z informačního systému a poté je znovu ručně opsat do téhož systému.
- Při vyřizování žádostí o rodičovský příspěvek museli zaměstnanci úřadu práce přecházet mezi různými informačními systémy a ručně ověřovat a opravovat osobní údaje žadatelů.
- Občan, který on-line požádal o příspěvek na bydlení, sice přiložil všechny potřebné dokumenty digitálně, ale úředník je musel ručně kopírovat z jedné aplikace do druhé.
- MPSV od roku 2013 nezajistilo informační systém pro sociálně-právní ochranu dětí, přestože to vyžaduje zákon. V důsledku toho pracovníci OSPOD spisy stále předávají poštou a zjišťují volné kapacity ústavních zařízení telefonicky.
„Neexistence jednotného prostředí zvyšuje administrativní zátěž pracovníků OSPOD, kteří spisy stále předávají poštou a zjišťují volné kapacity ústavních zařízení telefonicky,“ upozorňuje NKÚ na dopady pomalé digitalizace v sociální oblasti.
Problematika cloudových služeb a IT výdajů
Celkový objem výdajů na ICT za rok 2024 u organizačních složek státu a státních fondů činil 25 miliard. Přesto zůstává využívání moderních technologií, jako je cloud computing, minimální. Přestože Katalog služeb cloud computingu obsahuje k roku 2024 celkem 8 678 služeb od 133 poskytovatelů, ve skutečnosti jsou využívány a vykazovány pouze tři služby.
„Tato situace ukazuje, jak těžkopádná a pomalá je implementace nových přístupů do státní i veřejné správy,“ komentuje NKÚ tento stav.
Pozitivní příklady existují, ale jsou výjimkou
Navzdory převládajícím problémům lze najít i pozitivní příklady digitalizace. Jedním z nich je elektronizace přihlášek na střední školy – v roce 2024 bylo podáno 121 tisíc elektronických přihlášek, zatímco papírovou formu zvolilo pouze 25 tisíc uchazečů.
Dalším příkladem je sčítání lidu v roce 2021, kdy 83,8 % formulářů bylo vyplněno on-line. Oproti tomu pouhých 6,2 % formulářů zajišťovala terénním šetřením Česká pošta. Celkově sčítání lidu a bytů stálo ČSÚ 1,8 miliardy Kč, z toho smluvní odměna pro Českou poštu dosahovala přibližně jedné miliardy korun.
Klesající důvěra v digitalizaci
Postupné odkládání termínů digitalizace agend z původně plánovaného roku 2025 na rok 2027 dále snižuje důvěru veřejnosti ve schopnost státu uskutečnit digitální transformaci.

Tento posun byl zaveden novelou zákona o elektronických komunikacích a signalizuje, že ani po pěti letech od přijetí zákona o právu na digitální služby nebude většina agend plně digitalizována.
Co dál s digitalizací?
Výroční zpráva NKÚ jasně ukazuje, že pouhé investice do informačních technologií nestačí. Pro úspěšnou digitalizaci je nezbytné udělat hloubkovou revizi agend, optimalizaci procesů a zajistit efektivní spolupráci mezi jednotlivými resorty.
„Stát se nadále pokoušel digitalizovat služby, aniž nejprve zmodernizoval a zefektivnil vnitřní fungování jednotlivých institucí a revidoval jejich agendy,“ shrnuje NKÚ hlavní problém české digitalizace. „Právě tato nepřipravenost je jedním ze zásadních důvodů, proč digitalizace veřejné správy stále zaostává.“

Pokrok v oblasti tzv. vnitřní digitalizace úřadů tak zůstává neuspokojivý. Mezi lety 2020 a 2023 došlo u organizačních složek státu k poklesu o pouhých 0,75 % (565 míst), což ukazuje na omezený efekt digitalizace na efektivitu řízení a snižování administrativní zátěže.
Česká republika má nyní před sebou nelehký úkol – nejen dohnat zpoždění v digitalizaci veřejné správy, ale především změnit přístup k jejímu naplnění. Místo izolovaných a nekompatibilních řešení je potřeba zavést systematický přístup s důrazem na uživatelské potřeby, sdílení dat mezi úřady a skutečnou modernizaci procesů. Jen tak může digitalizace přinést očekávané zefektivnění státní správy a lepší služby pro občany. Ale k tomu zatím chybějí na straně státu znalosti, schopnosti, odvaha a chuť něco změnit.
15 klíčových zjištění z výroční zprávy NKÚ 2024 týkajících, se ICT:
1. Celkový objem výdajů na ICT za rok 2024 u organizačních složek státu a státních fondů činil 25 miliard korun.
2. Z 8 678 služeb v Katalogu cloud computingu jsou skutečně využívány pouze tři služby.
3. Systém základních registrů stále funguje na technologiích z roku 2012, přestože měl být již modernizován.
4. MV a SZR nezajistily nepřetržitý provoz základních registrů v režimu
7 × 24, což vedlo k odstávkám systému – například registr práv a povinností byl v roce 2020 nedostupný 27 hodin a deset minut.
5. Celkem 2 923 z 5 118 agendových informačních systémů si v roce 2023 vytvářelo lokální kopie referenčních údajů, což zvyšuje riziko práce
s neaktuálními daty.
6. MPSV a ČSSZ vynaložily 310 milionů korun na neúspěšnou výměnu informačních systémů zabezpečujících agendu dávek a důchodů.
7. MPSV od roku 2014 vynaložilo 297 milionů na nový informační systém v oblasti zaměstnanosti, který nikdy nebyl uveden do provozu.
8. MPSV zaplatilo za provoz existujících informačních systémů až o 650 milionů více, než původně očekávalo při plánování přechodu na nové systémy.
9. Digitalizace agend naplánovaná do roku 2025 byla novelou zákona odložena na únor 2027.
10. ČR se v sedmi z osmi ukazatelů digitální dekády, zaměřených na veřejné služby, umístila pod průměrem EU, ve třech ukazatelích dokonce na posledních třech příčkách.
11. MK vynaložilo více než 4,5 milionu korun na stále neexistující informační systém pro administraci dotací, bez jakýchkoli výsledků.
12. MPSV od roku 2013 nezajistilo zákonem požadovaný informační systém pro sociálně-právní ochranu dětí a místo toho používá provizorní řešení založené na sdílených tabulkách Excel.
13. Zaměstnanci ČSSZ museli před první výplatou každého důchodu nejprve vytisknout údaje z informačního systému a poté je znovu ručně opsat do téhož systému.
14. DIA koncem roku 2023 úspěšně zadala veřejné zakázky na obnovu části základní infrastruktury, která byla dokončena v roce 2024.
15. Počet služeb dostupných občanům prostřednictvím samoobslužného portálu zůstává nízký – aktuálně je možné využít 1 782 služeb ve 165 agendách, umožňujících uskutečnit 4 476 úkonů vzdáleně.
Článek vyšel v CIOtrends 2/2025.
CIOtrends si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.
Chcete si článek přečíst celý?
Tento článek je součástí exkluzivního obsahu pouze pro odběratele našeho newsletteru.
Přihlaste se k odběru newsletteru a my vám do mailu pošleme odkaz na celý článek.