V Evropě se v oblasti informačních technologií pohybují především společnosti původem z Evropy, USA a jihovýchodní Asie. Přesto se, především v západní polovině kontinentu, začínají prosazovat i firmy, které svoje podnikání nastartovaly z hlediska IT v tak exotické oblasti, jakou je Afrika.
Asi nejsilněji je tento trend patrný u původně jihoafrické společnosti Dimension Data, která se zaměřuje především na IT infrastrukturu a související služby.
Jihoafrické počátky
Společnost byla založena v Jihoafrické republice v roce 1983, dnes má ve více než 36 zemích po celém světě 8 600 zaměstnanců, kteří v loňském roce vygenerovali obrat přesahující 2,7 miliardy dolarů. Firma se zaměřuje především na IT služby a IT infrastrukturu. Podle vlastních slov pomáhá zákazníkům především redukovat náklady, zvyšovat zisk a spravovat rizika. Hlavními oblastmi, kterými se Dimension Data zabývá, jsou síťová integrace, bezpečnost, datová centra a storage řešení, konvergované komunikace, interaktivní zákaznická řešení i operační prostředí a messaging.
V Evropě působí Dimension Data od roku 1999, v současnosti se však jedná o klíčový region s největším podílem na celkovém obratu (697 milionů dolarů) a s více než 2 600 pracovníky. Silnou pozici má firma především v západní Evropě, právě probíhající expanze v Česku a Maďarsku se prozatím na evropském obratu nijak výrazně neprojevuje. Nejúspěšnějšími evropskými trhy jsou pro společnost Velká Británie, Německo, Belgie a Nizozemsko.
Druhým nejsilnějším regionem z hlediska obratu je pro Dimension Data Austrálie s 599 miliony dolarů a 1 100 zaměstnanci následovaná Afrikou se 483 miliony dolarů a více než 3 100 pracovníky a Severní Amerikou s 481milionovým obratem a 558 lidmi.
Za poslední tři roky společnost dokázala zvýšit svůj obrat o 43 %, přijala přes 1 500 nových zaměstnanců a pokračovala v započaté geografické expanzi.
Mezi aktuální trendy, kterými se společnost v současnosti zaobírá, řadí Brett Dawson, CEO Dimension Data, především multisourcing a konvergenci sítí: „U multisourcingu provozují společnosti vlastními silami klíčové obchodní aplikace a jejich podporu a interně si také zajišťují kontrakty s dodavateli, outsourcing používají pro specifické projekty, údržbu IT produktů, specifické typy operací a podporu neklíčových procesů.“
Využívání konvergovaných klientů pro přístup do konvergovaných sítí umožňuje kombinovat hlas, data, video i aplikace. Síť, postavená na IP protokolu, poskytuje přístup k nejrůznějším zdrojům v rámci podnikové infrastruktury za využití koncových zařízení bez ohledu na konkrétní použité technologické platformy či aplikace.
Kontaktní centra mění priority
Již po několik let Dimension Data vytváří průzkum v oblasti kontaktních center. Letos firma poukazuje na změny jejich priorit. Loni byla jednou ze třech hlavních priorit technologie (spolu s rozpočtováním a řízením stavu pracovníků) a zároveň hrála klíčovou roli při realizaci strategických cílů kontaktních center.
V roce 2006 zůstává technologie jednou z hlavních priorit, ale vedle ní hraje důležitou roli spokojenost zákazníků a zlepšování kvality a procesů. Při pohledu na výsledky aktuální zprávy je zřejmé, že technologie bude při zvyšování spokojenosti zákazníků hrát důležitou roli.
Dva ze tří hlavních trendů, které ovlivňují vývoj kontaktních center, se odvíjejí od technologie. Jedná se o samoobslužné funkce a konvergenci hlasu a dat. Druhým trendem je optimalizace procesů.
Téměř polovina kontaktních center, která se průzkumu zúčastnila, uvedla, že mají hybridní přepínače nebo čisté IP PBX a ACD přepínače. Všechna centra, která plánují nainstalovat řešení automatické distribuce hovorů (ACD, 10 %), uvedla, že půjde o čisté řešení IP.
Dvě pětiny kontaktních center v rámci interaktivních hlasových systémů (IVR) získává informace o volajícím pomocí čísel zadaných na klávesnici telefonu a ještě nižší procento aplikací IVR (24 %) je integrováno s řešením integrace počítače a telefonie (CTI), což vysvětluje, proč zákazníci musí po spojení s agentem tak často opakovaně zadávat stejné informace, například čísla účtů. Je to známý nešvar, který přispívá k nižším známkám spokojenosti zákazníků. Přestože se aplikace CTI staly relativně přímočarou technologií z hlediska implementace a odvozování hodnoty, zpráva dokládá, že si mnohá kontaktní centra nejsou vědoma všech podnikových funkcí, které mohou aplikace CTI podporovat.
Téměř třetina kontaktních center používá technologii rozpoznávání řeči a dalších 17 % ji plánuje nainstalovat v příštím roce. Pokud kontaktní centra tyto plány uskuteční, téměř polovina jich bude během roku používat rozpoznávání řeči. Severní Amerika a oblast Asie a Tichomoří v současné době nejvíce využívají zadávání identifikačních údajů zákazníků pomocí tónové volby a pomocí systémů rozpoznávání řeči, a to v 19 % případů.
Více než dvě třetiny center používají v průběhu interakce nějaké prostředky identifikace zákazníka pomocí zákaznické databáze. Velké procento respondentů (46 %) také používá nějakou aplikaci CRM. Téměř 40 % kontaktních center v Severní Americe uvedlo, že používají nějakou aplikaci pro řízení vztahů se zákazníky.
Došlo k výraznému nárůstu využívání pronájmu a hostingu infrastruktury kontaktních center. Čtvrtina center se rozhodla pro pronájem technologie (proti čtyřem procentům v loňském roce), 15
% nakoupilo hostovanou technologii (loni to bylo pět procent) a 31 % nakoupilo hostovanou technologii od svého telekomunikačního poskytovatele (loni to byla tři procenta).
Foto: František Svoboda