;

Devatero otázek cloudové strategie, na které si musí odpovědět každý IT lídr

8. 1. 2024
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

Autor: CIO.cz s využitím DALL-E
Ať už se svojí cloudovou cestou začínáte nebo jste na ní už daleko, posouzení – a přehodnocení – těchto klíčových otázek je životně důležité pro zajištění přístupu v souladu s podnikáním bez překračování nákladů, které může kdykoli rychle nastat.

Už nejde o to, zda organizace přecházejí na cloud, ale spíše o to, jak dobře to jde. Cloud není ten nový lesklý objekt v dálce, plný možností. Už přistál na zemi – někdy s nečekaným úderem na špatnou stranu rozvahy společnosti.

„Je tolik lidí, kteří šli do cloudu, aniž by přemýšleli o skutečných důvodech, proč to dělají a čeho chtějí dosáhnout,“ říká David Mitchell Smith, významný viceprezident a analytik společnosti Gartner zaměřený na cloud computing a digitální základy. Společnosti mohly mít velmi podrobné plány migrace nebo realizace, ale mnoho z nich si nedokázalo vytvořit úhel pohledu na roli cloudu v podniku.

Je pro vás metaverzum zajímavou firemní záležitostí?

Ačkoli někteří pokračují ve skoku, aniž by se zabývali cloudovými dohodami, hodnota rozvoje komplexní cloudové strategie se stala evidentní. „Dnes čelíme kruté realitě nákladů na cloud, pokud neděláme správně,“ říká Jay Upchurch, výkonný viceprezident a CIO ve společnosti SAS. „Je důležité porozumět svému cíli a zaměřit se na dosažení této obchodní hodnoty, než do toho skočíte.“

Bez jasné cloudové strategie a široké podpory vedení mohou být ohroženy i investice do cloudu s přidanou hodnotou. „Náklady na cloud se často – a rychle – stanou velkými položkami v rozpočtech. A náklady se opakují měsíčně nebo čtvrtletně,“ říká Upchurch. „To činí z nákladů na cloud cíl pro finanční týmy a vedoucí pracovníky.“

Jsou tu i další rizika. Pokud neexistuje podporovaná cloudová strategie sladěná s podnikáním, mohou existovat protichůdné cíle a záměry, podceňovaná vnímaná obchodní hodnota a špatná uživatelská zkušenost.

Na druhou stranu ti CIO, kteří vyvinou dobře promyšlenou cloudovou strategii, s větší pravděpodobností dosáhnou lepších výsledků než ti, kteří tak neučiní, říká Smith.

A pro CIO není nikdy pozdě na to, aby přehodnotili své cloudové strategie.

„Mnoho organizací musí přehodnotit své cloudové strategie, protože jejich podnikání se změnilo a nabídky dodavatelů dospěly,“ říká Brian Alletto, technologický ředitel poradenské společnosti West Monroe v oblasti digitálních služeb. Následuje několik těžkých otázek, které by si IT lídři měli klást o své dnešní cloudové strategii.

1. Proč vlastně jdeme do cloudu?

První a nejdůležitější otázka je tak zdánlivě zřejmá, že si mnoho IT lídrů myslí, že ji mají v malíčku. „Pokud se někoho zeptáte, často odříká seznam tuctu potenciálních výhod cloudu – nižší náklady, lepší zabezpečení, větší agilita a tak dále,“ říká Smith. Ale tím neodpovídají na otázku. Cloudová strategie by měla být postavena na obchodních výsledcích, kterých se organizace snaží dosáhnout a které se pak mohou shodovat s některými z těchto potenciálních výhod.

„Skutečnost je taková, že cloud má širokou škálu možností a ve skutečnosti neexistuje žádné univerzální řešení,“ říká Ben McIntyre, viceprezident podnikových řešení a architektury ve společnosti Merchants Fleet. Vedoucí IT v 60leté firmě pro správu vozového parku zjistili, že cloud může podpořit její rychlý růst bez problémů s údržbou datových center. „Když jsme se rozhodli přejít na cloud a umožnit našim řešením cloud, bylo to rozhodnutí, které bylo přímo v souladu s dlouhodobou strategií růstu organizace,“ říká McIntyre.

Cyber25

2. Jsou klíčové zainteresované strany skutečně zapojeny?

Je důležité, aby všechny dotčené funkce byly v souladu s obchodní hodnotou přechodu do cloudu. Jen tak se budou moci a ochotni zúčastnit, říká Upchurch.

Aby toho dosáhli dobře, měli by IT lídři odhalit klíčové cíle každého zainteresovaného subjektu, provázat tyto cíle zpět s podnikovými obchodními cíli a nasměrovat všechny ke společným cílům prostřednictvím diskusí a pověření shora dolů, říká Mukesh Ranjan, viceprezident týmu IT služeb ve společnosti Everest Group.