;

Povedou vaše agilní postupy k digitální katastrofě? Víme, jak to poznáte

7. 11. 2023
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Autor: Depositphotos
Digitální transformace je často velkou sázkou organizace na změnu její obchodní trajektorie. Agilita může pomoci vedoucím pracovníkům v oblasti IT se dostat, kam potřebují – ale pouze v případě, že je prováděna ve službách digitálních cílů.

CIO jsou pod rostoucím tlakem, aby rychleji a efektivněji dodávali více digitálních inovací. Podnikoví lídři očekávají, že IT bude vyvíjet nové produkty, zlepšovat zákaznickou zkušenost, automatizovat pracovní postupy a poskytovat nové možnosti umělé inteligence.

Aby toho dosáhli, musejí CIO neustále zlepšovat svůj produktový management, programové řízení a doručovací schopnosti, aby ohromili zákazníky a poskytovali konkurenční výhody, a přitom se vyhýbali jistým DX chybám, jako je upřednostňování příliš mnoha iniciativ a nedostatečné investice do vývoje digitálních průkopníků.

Mnoho IT týmů používá agilní metodiky k opakovanému dodávání verzí bohatých na funkce, zlepšování schopností, řešení technického dluhu a experimentování s nově vznikajícími technologiemi. Ale když mluvíme s mnoha IT lídry, často existují mezery mezi tím, jak IT provozuje Scrum, Kanban nebo jiné agilní postupy, a tím, co CIO potřebují k dosažení cílů digitální transformace.

Je pro vás digitalizace obchodu jasnou volbou?

Nedávno jsem moderoval kulatý stůl Adaptavistu „Agile Back to Basics“, na kterém byli tři autoři Agile Manifesto. Diskutovali jsme o tom, kolik agilních týmů se zaměřuje na rituály, aniž by skutečně rozumělo cílům manifestu nebo cílům organizace. Jejich komentáře nabízejí informace o tom, co dělat, pokud vaše týmy „dělají agilně“, ale nejsou dostatečně agilní, aby přinesly výsledky digitální transformace.

Níže je pět klíčových problémů, se kterými se organizace často potýkají, když zavádějí agilní metodiky pro podporu digitální transformace.

1. Nepodařilo se vám vybudovat důvěru a sdělit vizi

Tina Behersová, viceprezidentka podnikové agility ve společnosti Aligned Agility, sdílela dva klíčové předpoklady, které organizace potřebují k realizaci iniciativ digitální transformace pomocí agilních metodologií. „Pokud má organizace malou nebo žádnou důvěru, zejména mezi týmy vývoje softwaru a managementem nebo vašimi manažery a kýmkoli pod nimi, transformace čehokoli nebude fungovat,“ řekla.

Agilita může pomoci vybudovat důvěru mezi týmy, zainteresovanými stranami a vedením, ale agilita nemůže napravit nedostatek důvěry mezi lidmi. CIO by neměli předpokládat, že mezi vedoucími a týmy existuje dostatečná důvěra a psychologické bezpečí, aby lidé mohli pracovat bez zbytečného stresu. CIO a lídři digitální transformace by měli otevřeně diskutovat o důležitosti důvěry, zajistit prostor pro poučení se z neúspěchů a naplánovat programy pro budování týmu.

Jak poznáte, že už s tím máte seknout Přečtěte si také:

Jak poznáte, že už s tím máte seknout

Dalším předpokladem je zajistit, aby agilní týmy od počátku chápaly vizi a cíle digitální iniciativy. „Pokud výkonný ředitel organizace, ať už je to generální ředitel nebo vedoucí produktu, několikrát nezveřejnil a nesdělil, jaká je vize a strategie pro společnost nebo produkt, produktoví manažeři nemají žádný způsob, jak nastavit priority, a proto neexistuje způsob, jak by týmy mohly přinášet hodnotu realisticky,“ dodala Behersová.

Nejlepším způsobem, jak tuto mezeru vyřešit, je navrhnout jednoduché prohlášení o vizi napsané produktovými manažery a vedoucími dodávek ve spolupráci se zainteresovanými stranami a agilními týmy. Proces psaní buduje důvěru a zdokumentovaná vize vytváří sdílené porozumění prioritám. Neméně důležité je, že zdokumentovaná vize je nástrojem pro agilní týmy k přijímání implementačních rozhodnutí, když existuje více způsobů řešení problémů, z nichž každý má různé výhody a kompromisy.

2. Zachováváte vodopádové plánování, ale požadujete agilní doručení

Jakmile máte vizi v ruce, je plánování dalším zásadním krokem, který zahrnuje mluvení se zákazníky, definování prohlášení o problémech, revizi provozních dat a realizaci ověřování konceptů.

Bohužel organizace příliš často definují plánování jako pre-agilní obchodní aktivitu, artefakt z metodologie vodopádových projektů, kde plánování pomohlo definovat požadavky, časové osy, náklady a další faktory předtím, než byli lídři připraveni investovat.

„Obchodní lídři se vyděsí a říkají: ‚Řekni mi plán, abych mohl v noci spát‘,“ říká Ronica Rothová, spoluzakladatelka a ředitelka The Welcome Elephant. „Bojí se neúspěchu a nejistoty práce se znalostmi, a proto je to stresující. Agilita je úžasný nástroj risk managementu pro řízení nejistoty, ale to není vždy samozřejmé.“

Konec pohádky. Nejvyšší platy už nerostou. Nejvíc si vydělá IT ředitel v Praze Přečtěte si také:

Konec pohádky. Nejvyšší platy už nerostou. Nejvíc si vydělá IT ředitel v Praze

Klíčem je uvědomit si, že plánování musí být agilní disciplínou, nikoli samostatnou činností vykonávanou nezávisle na agilních týmech. Agilní plánovací postupy zahrnují upřednostňování nevyřízených položek v každém sprintu, psaní krátkých uživatelských příběhů s kritérii přijetí a provádění retrospektiv. Mnoho organizací také odhadne příběhy uživatelů a provede další postupy průběžného plánování.

Cyber25

Iniciativy digitální transformace jsou často velkou sázkou organizace na změnu obchodního a provozního modelu. Strategický význam těchto iniciativ vytváří ještě větší napětí pro CIO a jejich týmy, aby odpovídali na to, co a kdy bude dodáno.

„Vedení má právo ptát se agilních týmů, kdy bude něco dodáno a kolik to bude stát, ale týmy mají právo odmítnout nerealistická očekávání,“ řekl Jon Kern, konzultant agilní transformace a spoluautor Agile Manifesto.