;

EDI komunikace jako zásadní nástroj pro digitalizaci firem

Autor: David Reichel
EDI komunikace neboli elektronická výměna dat je moderní a spolehlivý způsob přenosu obchodních dokladů mezi jednotlivými společnostmi. O výhodách, které firmám EDI komunikace přináší, nebo o trendech a budoucnosti digitalizace firem se rozpovídal David Reichel, Solution Architect ze společnosti GRiT.
11. 10. 2023
pr článek

Sdílet

Do jaké míry systémy EDI již zdomácněly na tuzemském trhu? Která odvětví jsou z Vašeho pohledu v zavádění elektronizace dokladů lídrem?

Společnosti, které již mají s EDI komunikací praktickou zkušenost, ji bezpochyby vnímají jako součást celkové digitalizace firmy. Dle mého názoru nasazuje EDI v digitalizaci firem laťku velmi vysoko, protože oproti většině jiných řešení má jednu unikátní vlastnost – firmy přes něj s obchodními partnery sdílí digitální originály dokladů. Objednávky, faktury nebo dodací listy zaslané přes EDI tedy obdrží v té podobě, jak je jejich obchodní partneři vystavili, a není tak třeba žádné kontroly vytěžovaných dokladů ze strany příjemce. EDI se tak svojí komplexností zaměřuje na automatizaci a optimalizaci celého procesu a slouží jako nástroj k vyšší efektivitě a zlepšení práce.

Co se týká odvětví, můžeme vidět její široké využití v automobilovém průmyslu a v tradičním maloobchodě, zejména v segmentu rychloobrátkového zboží (FMCG). V posledních letech se do tohoto EDI světa velmi výrazně zařadila také oblast e-commerce. EDI se rozšiřuje všude tam, kde se pravidelně dodává a je potřeba rychle a přesně objednávat, přijímat a expedovat zboží, tedy naskladňovat a vyskladňovat. Díky rychlému a přesnému zpracování faktur za zboží umožňuje EDI spolehlivé a včasné platby. Když firmy dosáhnou určité velikosti a potřebují efektivně spravovat své sklady a zvládnout velký počet objednávek, přichází čas na automatizaci a elektronizace dokladů se stává nedílnou součástí tohoto procesu.

Jaké jsou hlavní motivace firem zavádět EDI?

Stále hodně společností zavádí klasické EDI z důvodu komplexnosti procesů, do kterých EDI komunikace pozitivně zasahuje. Zavedení elektronické výměny dat totiž není jen o náhradě papírového dokladu jeho digitálním originálem, ale také o zrychlení příjmu zboží, automatické likvidaci faktur, omezení dobropisů apod. V rámci trendu digitalizace je však častým motivem firem snaha skoncovat s papírováním a zefektivnit interní schvalování i oběh faktur, a tak firmy mnohdy poptávají obecnější řešení. Výsledkem je pak často kombinace EDI, které je vhodné pro oběh zbožových dokladů a umožňuje stoprocentní automatizaci schvalování zbožových faktur, spolu s řešením pro zpracování ostatních faktur.

Jaké trendy formují budoucnost elektronizace a jak předpokládáte, že se změní v nadcházejících letech? Bude mít na tyto systémy vliv například rozvoj umělé inteligence?

Elektronizace nebo přesněji elektronický přenos dokladů a dat je třeba vnímat jako součást celého ekosystému v supply chainu. Společnosti, které chtějí být konkurenceschopné, budou muset zvyšovat svůj výkon, kvalitu a servisní úroveň. Budou muset inovovat své procesy a více využívat špičkové technologie, které jim pomohou optimalizovat nákupy, zrychlovat manipulaci se zbožím, efektivně skladovat, expedovat a dodávat a také zboží co nejrychleji dostat do virtuálních regálů e-shopů, aby si zákazníci mohli jejich produkty koupit. Rychleji, přesněji a ideálně levněji.

Se zrychlováním a zesložiťováním obchodních operací rostou nároky na všechny části dodavatelsko-odběratelského řetězce. Roste tím také potřeba rychlé komunikace a nové úrovně sdílení informací s obchodními partnery. Toto je pak impulsem pro rozšiřování vzájemné komunikace o nové procesy. Může se jednat např. o informaci o dostupnosti zboží, upřesňování dodávek, předávání informací o obsahu palet a balíků a také predikce doručení zboží. Dále je možné využít předávání informací o skladových zásobách pro lepší forecasting, plánování dodávek či výroby apod.

Přestože se strojové učení v některých oblastech, jako je předpovídání poptávky nebo zpracování nestrukturovaných dokumentů, využívá, nemá zatím takový masový dopad jako například v oblasti jazykových modelů. Můžeme ale očekávat, že vlivem AI dojde k dalšímu zefektivnění a zrychlování procesů, což vyvolá potřebu ještě většího sdílení dat. Umělá inteligence bude nepochybně hrát významnou roli také v práci technologických firem, což může potřebné technologie učinit dostupnějšími a pomoci s jejich rychlejších adaptací do firem.