Mobilní televize se letos ještě neujme, internetová televize musí zákazníky přesvědčit o své jedinečnosti, širokopásmové služby nejsou pro poskytovatele příliš lukrativní a většina hovorů mobilními telefony se bude realizovat z místností. Takový má být rok 2007 v telekomunikacích.
Expertní skupina pro technologie, média a telekomunikace (TMT) společnosti Deloitte analyzovala vývojové, marketingové a obchodní trendy, které letos v největší míře ovlivní odvětví telekomunikací. Své závěry shrnula do právě publikované studie. A jaké jsou?
Internet už dnes ve vyspělých zemích využívá zřejmě každý člověk, který jej využívat chce. V USA je to 70 % dospělých, ve Velké Británii přes 60 %, v Evropské unii jsou to 43 % a v České republice, podle údajů Českého statistického úřadu, ho v roce 2005 používalo 36 % dospělé populace.
Domácím připojením k internetu disponovalo 29 % domácností.
PC je zbytečně složitý
Zatím nejčastější, mnohdy jediný způsob, jak se dostat k internetu, je počítač. V Česku loni v pololetí mělo PC zhruba 36 % domácností. To by se ale mělo změnit. Počítač s monitorem, klávesnicí a myší je pro řadu internetových aplikací prostředníkem příliš složitým, integrovaným a pro mnoho domácností i zbytečně drahým. „Další zvýšení penetrace internetu už nepůjde výhradně přes PC, ale prostřednictvím malých, jednoduchých a poměrně levných přístrojů pro širokopásmové připojení,“ uvedl Petr Babický, TMT partner Deloitte Czech & Slovak Republic. „Důraz bude kladen na mobilitu, takže se mohou objevit přenosné terminálky pro příjem a posílání e-mailů, hraní elektronických her nebo pro příjem internetového rozhlasového a televizního vysílání.“
Otázkou je, jak narůstající hustotu provozu bude internetová síť zvládat kapacitně. Provoz v amsterodamské internetové ústředně (AMS-IX), jež obhospodařuje zhruba pětinu všech spojení v Evropě, loni narůstal tempem 7,5 % měsíčně. Před rokem tudy protekl 1 petabit informací, letos na podzim už to budou 2 petabity. Stále častěji se vyměňují objemné soubory: filmy, hudba, videokonference, aj. Někteří poskytovatelé připojení se tak už letos mohou dostat do úzkých s kapacitou infrastruktury a uživatelé zaregistrují nižší rychlost připojení.
Investice do infrastruktury
Investice do infrastruktury jsou na spadnutí, ovšem telekomunikační firmy přemýšlejí, kdo je zaplatí. Dělí se podle dvou základních názorů: prvního, že internet má být přístupný pro každého bez jakékoliv diskriminace, a druhého, že by měl existovat preferenční přístup, za který by se platilo.
Mezi nimi se pohybují poskytovatelé připojení, kteří soudí, že vlastníci zvláště objemných a placených obsahů, jako např. filmů a hudby, by měli za připojení provozovatelům infrastruktury odvádět něco z tržeb od svých zákazníků. Tato debata letos bude pokračovat, a i když zřejmě nebude ještě uzavřena, v každém případě bude nutné do infrastruktury investovat, aby internet byl pro uživatele stále tím otevřeným, rychlým a pohodlným přístupem do světa informací, komunikace a zábavy.
Mobilita pod střechou
Podstatnými změnami prochází také mobilní komunikace. Jestliže původně byly mobilní telefony myšleny jako prostředek dorozumívání mimo dům či kancelář, kde pevné linky nejsou, v letošním roce bude pokračovat trend využívat mobilních telefonů také „uvnitř“, místo fixních linek. V roce 2007 se celosvětově odehraje „venku“ už jen asi 30 % mobilních hovorů. To se týká i mobilní datové komunikace. „S tím, jak poroste interní využití mobilních telefonů, budou muset operátoři přehodnotit své strategie, nabídky služeb i tarify,“ říká P. Babický.
Na mobilní televizi bude letos asi ještě brzy. Zájem o ni mezi účastníky celulárních sítí je vlažný.
V tomto směru má více šancí internetová televize iPTV. Podmínkou ovšem je, že nabídne jinou užitnou hodnotu než televize klasická. „Operátoři musejí v roce 2007 přesvědčit zákazníky, že iPTV je nový vynález, docela odlišný od toho, na jaký se dívají teď,“ vysvětluje Petr Babický. „Jestli se jim to nepodaří, zůstane tento segment s nizoučkými maržemi chudým příbuzným.“
Zdroje zisků
Co telekomunikačním firmám bude vydělávat nejvíce? Odpověď se může skrývat v následujícím srovnání: Krátká textová zpráva SMS o velikosti cca 140 bitů stojí v průměru 20 amerických centů. To je 1.400 dolarů za přenesený megabit (Mb), přibližně trojnásobek toho, co může vydělat hudební průmysl. Telefonát přes mobil, který se dá přenášet rychlostí 5 kb/s, stojí 60 centů, v přepočtu 1,9 USD/Mb. Za stažení tříminutového videa se platí 13 centů/Mb.
Také letos se operátoři budou snažit budovat širokopásmová připojení a přenášet jimi obrovské množství informací, ale zisk se vlastně bude generovat jinde.
Uživatelé nemají o mobilní televizi prozatím zájem (větší obrázek).
Zdroj: TMT Deloitte
Foto: Siemens