„Efektivita umělé inteligence včetně transparentnosti a relevance závisí na kvalitě dat, která využívá. Průzkum však odhalil, že pouze pět z deseti firem věří, že jejich datová základna je dostatečná pro správnou implementaci AI. Proto je nezbytné, aby podniky zajistily, že jejich data pocházejí z jediného zdroje pravdy, který nazýváme master data neboli zdrojová data,“ uvedla předsedkyně představenstva Dun & Bradstreet Kateřina Klosová.
Mezi další obavy, které respondenti průzkumu v souvislosti se zaváděním umělé inteligence uváděli, patří bezpečnost dat (46 %), možné porušení ochrany osobních údajů (43 %), zveřejnění citlivých informací (42 %) a zkreslení dat (26 %). Ve světle těchto obav je pouze polovina firem přesvědčena, že má dobrý datový základ pro úspěšné využívání umělé inteligence.

Průzkum dále ukázal, že jednotlivé společnosti se nacházejí v různých fázích implementace – na úrovni analýz (29 %), zavádění konkrétních řešení (25 %), vývoje produktů AI (24 %) a pilotních programů (10 %). Ačkoliv je využívání AI široce rozšířené, firmy při integraci čelí dvěma zásadním překážkám: dostupnosti důvěryhodných obchodních dat (33 %) a souladu s etickými a regulačními normami (33 %).
Společnosti, které nasazují do svých procesů AI, uvedly, že největšího pokroku dosáhly v zefektivnění procesů (42 %), spolupráce (39 %), doplňování aktuálních úkolů (38 %), měření a KPI (21 %), modelování scénářů (18 %) a eliminace personální zaujatosti (13 %).
Na otázku, jaké trendy v oblasti umělé inteligence ovlivní firmy v roce 2025, více než polovina respondentů průzkumu (51 %) uvedla inteligentní automatizaci následovanou konverzační umělou inteligencí (46 %), vizuální umělou inteligencí (33 %) a hyperpersonalizovaným marketingem (23 %). Každý čtvrtý respondent se zároveň připravuje na dopady zavedení nových regulačních rámců pro dodržování předpisů a řízení.
Téměř dvě třetiny (64 %) respondentů uvedly, že nejčastějším případem využití AI pro jejich podnikání je automatizace úloh, rozšíření lidských schopností (42 %), posílení správy dat (36 %) a analýza tržních trendů (32 %).
„Očekáváme, že v nadcházejícím období významně poroste poptávka po správě dat za účelem jejich využití v AI. Už nyní vidíme, jak může zlepšit efektivitu v procesech, jako jsou čištění dat, integrace a analýza,“ uzavřela Kateřina Klosová z Dun & Bradstreet.

CIOtrends si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.