;

Firmy se obávají spolehlivosti a kvality vlastních dat

Dnes
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: Depositphotos.com
Průzkum společnosti Dun & Bradstreet ukázal, že 88 % firem do svých podnikových procesů zavádí umělou inteligenci (AI), ale zároveň se 54 % z nich obává důvěryhodnosti a kvality dat, která pro umělou inteligenci využívají.

„Efektivita umělé inteligence včetně transparentnosti a relevance závisí na kvalitě dat, která využívá. Průzkum však odhalil, že pouze pět z deseti firem věří, že jejich datová základna je dostatečná pro správnou implementaci AI. Proto je nezbytné, aby podniky zajistily, že jejich data pocházejí z jediného zdroje pravdy, který nazýváme master data neboli zdrojová data,“ uvedla předsedkyně představenstva Dun & Bradstreet Kateřina Klosová.

Mezi další obavy, které respondenti průzkumu v souvislosti se zaváděním umělé inteligence uváděli, patří bezpečnost dat (46 %), možné porušení ochrany osobních údajů (43 %), zveřejnění citlivých informací (42 %) a zkreslení dat (26 %). Ve světle těchto obav je pouze polovina firem přesvědčena, že má dobrý datový základ pro úspěšné využívání umělé inteligence.

Praktický pohled do světa SIEM, SOAR a SOC - podcast ze série Kyberbezpečnost s Computertrends
Praktický pohled do světa SIEM, SOAR a SOC - podcast ze série Kyberbezpečnost s Computertrends
0:00/

Průzkum dále ukázal, že jednotlivé společnosti se nacházejí v různých fázích implementace – na úrovni analýz (29 %), zavádění konkrétních řešení (25 %), vývoje produktů AI (24 %) a pilotních programů (10 %). Ačkoliv je využívání AI široce rozšířené, firmy při integraci čelí dvěma zásadním překážkám: dostupnosti důvěryhodných obchodních dat (33 %) a souladu s etickými a regulačními normami (33 %).

Společnosti, které nasazují do svých procesů AI, uvedly, že největšího pokroku dosáhly v zefektivnění procesů (42 %), spolupráce (39 %), doplňování aktuálních úkolů (38 %), měření a KPI (21 %), modelování scénářů (18 %) a eliminace personální zaujatosti (13 %).

Na otázku, jaké trendy v oblasti umělé inteligence ovlivní firmy v roce 2025, více než polovina respondentů průzkumu (51 %) uvedla inteligentní automatizaci následovanou konverzační umělou inteligencí (46 %), vizuální umělou inteligencí (33 %) a hyperpersonalizovaným marketingem (23 %). Každý čtvrtý respondent se zároveň připravuje na dopady zavedení nových regulačních rámců pro dodržování předpisů a řízení.

Cyber25

Na co si dát pozor? Máme seznam aktuálně využívaných metod kyberútoků Přečtěte si také:

Na co si dát pozor? Máme seznam aktuálně využívaných metod kyberútoků

Téměř dvě třetiny (64 %) respondentů uvedly, že nejčastějším případem využití AI pro jejich podnikání je automatizace úloh, rozšíření lidských schopností (42 %), posílení správy dat (36 %) a analýza tržních trendů (32 %).

„Očekáváme, že v nadcházejícím období významně poroste poptávka po správě dat za účelem jejich využití v AI. Už nyní vidíme, jak může zlepšit efektivitu v procesech, jako jsou čištění dat, integrace a analýza,“ uzavřela Kateřina Klosová z Dun & Bradstreet.

CIOtrends

CIOtrends si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.