;

Multidimenzionální budoucnost subdodávek

Včera
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Autor: Depositphotos
Umělá inteligence a pokročilá automatizace vytvářejí digitální pracovní sílu, s níž je třeba v outsourcingu počítat. Do multidimenzionální hry podnikových služeb vstupují kromě rozvíjejících se technologií také insourcing a globální interní centra.

Organizace již nespoléhají pouze na tradiční outsourcing, ale řídí komplexní ekosystém zahrnující různé modely, jež jim umožňují získat potřebné dovednosti a zdroje. Konzultanti společnosti Deloitte rozvíjející se přístup označují termínem multidimenzionální sourcing. Pohání jej technologický pokrok, očekávání pracovní síly a sílící konkurence boje o specialisty. Právě přístup k talentům představuje klíčový faktor pro rozhodování o outsourcingu, uvádí studie Global Outsourcing Survey 2024 společnosti Deloitte, do níž se zapojilo pět set manažerů z celého světa.

Umělá inteligence a automatizace se stávají svébytným talentovým nebo zdrojovým modelem. Studie je označuje za digitální pracovní sílu. Firmy očekávají, více než čtyři pětiny dotazovaných manažerů, že jejich externí dodavatelé budou integrovat umělou inteligenci do poskytovaných služeb outsourcingu. Reálné přínosy tohoto kroku se ale zatím nedostavují, alespoň ne na významné úrovni. Méně než polovina organizací zaznamenala zvýšení produktivity a jen čtvrtina snížení nákladů na služby dodavatelů.

Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z CIOtrends? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.

Pro plné využití potenciálu umělé inteligence a automatizace je třeba překonat hned několik výzev. Mimo jiné jde o nedostatečné či neflexibilní zasmluvnění kontraktů nebo o modely řízení pro integraci umělé inteligence.

Výrazně v současnosti roste význam insourcingu, tj. přesunu dříve outsourcovaných činností zpět do firmy. V této souvislosti se zviditelňují také globální interní centra. Více než dvě třetiny organizací v posledních pěti letech insourcovalo část činností. Jejich primárním cílem bylo posílení interních kapacit, zlepšení kvality služeb a získání kontroly nad procesy. Podle konzultantů společnosti Deloitte nejde o odklon od outsourcingu, ale o snahu najít rovnováhu v talentovém ekosystému. Globální interní centra v této snaze hrají významnou roli. Umožňují organizacím strategicky udržet kritické znalosti při zachování nákladové efektivity.

Outsourcing jako takový nadále posiluje. Čtyřicet procent respondentů studie plánuje navýšení výdajů na tento typ služeb. Trhu stále dominuje outsourcing back-office činností. Roste také důraz na získávání hodnoty z front-office procesů. Trend odklonu od tradičního najímání externistů směrem k modelům založeným na výsledcích a hodnotě v posledních letech zesiluje. Adoptovaly jej už dvě třetiny respondentů. Snižování nákladů zůstává klíčovým faktorem outsourcingu, ale doplňují jej přístup ke kvalifikovaným talentům a agilita.

S rostoucí různorodostí sourcingových modelů se schopnost řídit tento komplexní a rozšířený ekosystém pracovní síly stává kritickou. K hlavním výzvám patří sledování přínosů, řízení organizačních změn a integrace služeb. Část organizací pro řízení zdrojů využívá tradiční jednotky vendor management offices. Podle konzultantů společnosti Deloitte by se mohly proměnit v tzv. extended workforce management offices. Ty by centrálně řídily strategii a dohled napříč všemi organizací využívanými modely. Vyspělost vendor management offices je u sedmdesáti procent organizací stále poměrně nízká.

Cyber25

Budoucnost šifrování: Jak se firmy připravují na postkvantovou éru s kyberexpertem Petrem Kunstátem
Budoucnost šifrování: Jak se firmy připravují na postkvantovou éru s kyberexpertem Petrem Kunstátem
0:00/

Budoucnost sourcingu je multidimenzionální. Vyžaduje nalezení rovnováhy mezi outsourcingem, insourcingem, globálními interními centry a digitální pracovní silou. Organizace budou muset vyvinout komplexní sourcingové strategie, aby zvládly narůstající komplexitu a efektivně řídily rozšířenou pracovní sílu. Měly by upřednostnit dlouhodobou hodnotu před prostou úsporou nákladů.

Digitální pracovní síla

Dříve oddělené světy outsourcingu a umělé inteligence se dnes prolínají. Jejich integrace se stává nezbytností. Vzniká koncept digitální pracovní síly, který kombinuje lidské talenty a automatizované procesy využívající robotické procesní automatizace, strojové učení, umělou inteligenci a generativní umělou inteligenci. Digitální pracovní síla není jen nástrojem, stává se svébytným talentovým zdrojem. Autonomní softwaroví digitální pracovníci doplňují lidské schopnosti, zvyšují efektivitu, produktivitu, podporují inovace a snižují provozní náklady.