Letos slavíte 35 let. To je už hodně pěkná a dlouhá historie. Ale není tajemstvím, že spíš než historie jsou dnes třeba k úspěchu inovace. Jak se s tím ambivalentním stavem perete?
Jsme zářným příkladem kombinace tradic a inovací. I přesto, že máme více než třicetiletou historii, neustále hledáme nové způsoby, jak se vyrovnat s rychlými technologickými změnami, které se v posledních letech nejen v IT dějí.
Na druhou stranu mnoho našich zákazníků je spíše tradičněji založeno, a to znamená, že je pro ně těžší přijímat nové věci. Musíme tedy i v inovacích našich produktů hledat tu správnou míru – posouvat, ale ne vždy dramaticky měnit. To, co nás drží při životě, je právě orientace na inovace, které neustále integrujeme do našich systémů.
Založili jsme proto například ve skupině Asseco inkubátor UpSteer, kde běží spolupráce s mladými firmami, jež přicházejí s novými nápady a technologiemi. Inkubátor nám nejen umožnil zůstat na špici technologických trendů, ale také přinesl svěží nápady a pohledy do naší tradiční práce. V rámci vlastních aktivit jsme také vyvinuli novou platformu pro cloudové aplikace AVAplace.
Už máte v rámci inkubátoru a platformy AVAplace konkrétní výsledky?
Výsledky inkubátoru a aktivit na platformě AVAplace již vidíme ve dvou klíčových oblastech. První je nový produkt zaměřený na malý a střední sektor. Je výjimečný v tom, že umožňuje firmám rychle přizpůsobit své interní procesy novým podmínkám, například ve vztahu k regulacím nebo inovacím v oblasti správy dat. Druhým výsledkem jsou firemní aplikace, které byly vyvinuty přímo v rámci platformy AVAplace.
V těchto případech jde nejen o aplikace, které přinášejí úplně nová řešení v oblastech řízení podniku, ale některé také navazují nové technologie na starší systémy. Naší snahou bylo, abychom dosáhli souhry mezi novými aplikacemi a dosavadními systémy, což pomáhá zjednodušit podnikové operace a zefektivnit jejich řízení, přičemž zachovávají konzervativním zákazníkům to, na co jsou zvyklí.
Jak přesvědčujete konzervativní zákazníky k novinkám, které zavádíte?
Je to hodně o změně přístupu a myšlení. Mnozí klienti se stále drží starších systémů a nemají pocit, že by bylo nutné něco měnit, když vše funguje tak, jak má. S těmi musíme vést diskuze o tom, jak nové technologie přinášejí výhody, které je třeba využít, aby firmy zůstaly konkurenceschopné.
Mnozí naši konzervativní zákazníci se později přesvědčili, že inovace skutečně přináší efektivitu a zisk, a byli ochotní novinky přijmout, jakmile viděli konkrétní přínosy. Ukázali jsme jim například, jak nový přístup k řízení dat nebo automatizace procesů může výrazně ušetřit čas a peníze, nebo naopak vytvořit za stejných kapacit a financí více.
Tím, jak se do podnikových systémů nabaluje více a více funkcí, stávají se poměrně komplexní a komplikované na ovládání. Jak zjednodušujete zákazníkům používání a ovládání vašich systémů?
Pracujeme na tom neustále. Jednou z našich hlavních filozofií je usnadnit uživatelům používání komplexních podnikových systémů. Dosahujeme toho především prostřednictvím vylepšení uživatelského rozhraní. Zákazníci nechtějí složité systémy, které jim zabírají čas. Chceme jim nabídnout jednoduchý a přehledný systém, který bude zároveň dostatečně silný a robustní na to, aby zvládl komplexní procesy.
I když zjednodušujeme rozhraní, za tím vším musí zůstat silná infrastruktura, jež umožňuje spolehlivě a bezpečně činit složité výpočty a operace. To je rovnováha, kterou se snažíme udržet.
Mění se nejen z pohledu vašich inovací, ale i požadavků zákazníků přístup k ERP systémům?
Já tomu docela nerad říkám ERP, to považuji za již dost archaický výraz, spíš jsou to pro mne podnikové systémy, protože jsou opravdovým srdcem podniku a pole jejich působnosti je opravdu široké. Jsou dnes neodmyslitelnou součástí každé moderní firmy, ale vidím, že se mění způsob, jakým organizace přistupují k digitalizaci a cloudovým technologiím.
Dříve byly ERP systémy nasazovány většinou lokálně, na firemních serverech, ale dnes je trend jasně orientován směrem ke cloudu. I když už to vlastně není ani trend, je to prostě standard.
Přechod na cloud je naprosto nezbytný pro podniky, které se chtějí posunout vpřed. Přes 40 % našich zákazníků už dnes cloud běžně používá a dalších 30 % plánuje v budoucnu na cloud přejít. A když mluvíme o výhodách – cloud poskytuje bezpečnější prostředí pro uchovávání firemních dat a zajištění jejich dostupnosti, což je v dnešní době naprosto zásadní.
Když zmiňujete cenu cloudu, máte zákazníky, kteří už zjistili, že cloud není tak levný, jak se říkalo. Ale naopak může být poměrně velmi drahý?
To jsme na rozdíl od jiných dodavatelů nikdy zákazníkům netvrdili. Někteří to věděli dřív, než do cloudu přešli, další to zjistili cestou. Cloud prostě není a ani nemůže být levnější, je ale pohodlnější a bezpečnější. Nicméně nikdo se zatím nevrátil zpět na on-premise řešení, protože výhody jsou prostě jasně dané.
Jak vidíte budoucnost podnikových systémů?
Myslíme si, že se budou i nadále vyvíjet směrem k větší specializaci. Místo toho, aby byl jeden systém odpovědný za vše, systémy se budou decentralizovat do menších aplikací, které budou spolu komunikovat.
Tento trend již začíná být velmi patrný, a i když přechod na takový systém bude postupný, jsme přesvědčeni, že je to cesta, kterou se podniky vydají. Zákazníci budou mít větší kontrolu nad jednotlivými procesy, a zároveň budou moci využívat specializované aplikace, jež budou rychlejší a efektivnější.
Umělá inteligence je pro vás zásadní inovací a už ji integrujete do svých systémů?
AI je dnes ve světě IT bezpochyby obří trend, ale musíme si uvědomit, že její plné využití je stále v začátcích. Podle mne je kolem toho poněkud větší rozruch, než si v tuto chvíli zaslouží, a ta velká bublina, která se okolo umělé inteligence vytvořila, začíná také pomalinku splaskávat.
Rozhodli jsme se s AI začít v oblastech, jež jsou rutinní a často opakované, jako je například účetní operativa, skladové hospodářství nebo analýza dat pro predikce. AI pro nás není o nahrazení lidské práce, ale o její optimalizaci. Pomáhá zvýšit efektivitu, zejména v rutinních a časově náročných úkonech. Čím více stejných rutinních úkolů umělá inteligence vykoná, tím přesněji s nimi naloží. Ale sofistikovanou kreativitu od ní čekat zatím nemůžeme.
Kdo nese odpovědnost za chybu, kterou způsobí AI nasazená v podnikovém systému, například špatně zadanou automatickou objednávkou?
Toto je opravdu komplexní otázka. Na první pohled se může zdát, že odpovědnost by měla být na AI, respektive na daném systému, protože udělal chybu. Nicméně jakmile člověk začne používat umělou inteligenci, měl by si být vědom toho, že AI je nástroj a ten musí být řízen.
Naši zákazníci by si měli být vědomi toho, že i když AI udělá určité rozhodnutí, konečné schválení finální akce by měl stále učinit člověk, který musí být schopný chybu identifikovat a upravit. Odpovědnost je vždy na uživateli, jenž by měl AI kontrolovat, zvláště v kritických okamžicích, a právě on by měl udělit finální povolení k provedení určité AI akce. Pokud nechá benevolentně všechno na ní, musí za to nést zodpovědnost sám.
Coby firma, která poctivě navštěvuje zákazníky, máte přehled o tom,
jaká je firemní realita. Je digitalizace v Česku skutečností, nebo je to jen módní heslo?
Digitalizace v Česku je rozhodně pozitivní realitou. Elektronická fakturace je jedním z dobrých příkladů, jak se věci začínají měnit, i když to postupuje pomalu. Kupříkladu plno firem ještě stále považuje za vrchol elektronizace, že si vzájemně pošlou faktury v PDF e-mailem.
Nicméně je zřejmé, že trend digitalizace je na vzestupu a podniky si začínají uvědomovat, jak důležité je mít digitální systémy, které umožňují rychlý přístup k datům a lepší řízení procesů.
Je pro firmy největší překážkou při digitalizaci cena?
Ne, největší překážkou je spíše nastavení mysli. Cena není tak zásadní, jak si někteří myslí. Pokud schopní manažeři vidí přínosy a konkrétní návratnost investice, jsou ochotní do digitalizace investovat. Samozřejmě že cena hraje roli, ale většinou je rozhodující spíše to, jak firma vnímá přínosy digitalizace.
Dobře to bylo vidět v období covidu, které zásadně změnilo přístup k digitalizaci. Firmy se rozdělily na dvě skupiny – jedny, které investovaly, a druhé, jež se rozhodly investice zastavit. Dnes už je jasné, že ty, které do digitalizace investovaly, jsou ve výhodě. Ty, jež to neudělaly, musejí hodně dohánět a zabere jim to více času.
Když jsme u pandemie, ještě pořád jedete v pandemickém pohledu na home office, nebo chodíte do kanceláře?
My jsme nikdy „pandemický pohled na home office“ nesdíleli a jsme na to také patřičně hrdí. Naši lidé od počátku chtěli zůstat v osobním kontaktu se svými kolegy a zákazníky. Tento přístup se nám také následně dlouhodobě zhodnotil, lidskost je totiž jednou z našich základních hodnot, proto ta hrdost na tento lidský přístup.
Mimo jiné jsme ovšem také zjistili na základě měření našich interních dat, že produktivita pracovníků na home office prostě není stejná jako v terénu a kanceláři. Lidé jsou doma méně efektivní, a to až o pětinu. Navíc zkombinovat v jednom a tom samém prostředí pracovní a osobní život není vůbec jednoduché, zdaleka ne každý si s tím sám dokáže poradit.
Ti nejvíce loajální pracovníci chtěli přes den také obhospodařit rodinu, např. děti, které v té době nemohly chodit do školy, a svoji pracovní náplň pak poctivě doháněli po večerech, což logicky vedlo k daleko vyššímu vyčerpání. To jsme nemohli dopustit, to je naše zodpovědnost. Home office nicméně běžně nabízíme, jen je to nutné správně vybalancovat.
Dáváme možnost pracovat z domu, ale zároveň se zaměřujeme na osobní kontakt, který je nepostradatelný pro udržení kvalitní komunikace a týmové spolupráce a v neposlední řadě zdravé mysli. Také je třeba rozlišovat přístup podle pracovních pozic – něco jiného je práce vývojáře, který častěji potřebuje klidné prostředí na kreativní vývoj, něco jiného pak práce obchodníka nebo konzultanta, jenž chce být v plném osobním kontaktu se svým partnerem.
Hodně nám záleží na spokojenosti našich pracovníků, proto dbáme i na správný odpočinek. Pracovní nasazení a osobní život musejí být vždy dlouhodobě v souladu.
Jaké máte plány pro nejbližší budoucnost?
Pracujeme tvrdě a soustředíme se na růst, chtěli bychom letos pokořit metu miliardového obratu. Rosteme proto nejen organicky, ale klíčovým akcelerátorem růstu jsou pro nás akvizice. Předloni jsme například koupili úspěšnou brněnskou firmu ANeT, další akvizice máme dále v plánu.
Díváte se po firmách v Česku, nebo v cizině? Není tuzemský trh už přebraný?
Je zde stále dostatek potenciálních akvizic a s konkurencí se vlastně v těchto případech nepotkáváme. Jdeme nejvíce cestou hledání komplementárních produktů a vertikál. Aktuálně máme v hledáčku pět dalších případných akvizičních cílů, jsme zvědaví, jak úspěšní budeme.
Do ciziny chceme expandovat hlavně prostřednictvím našich cloudových produktů. Cloudové technologie samy o sobě umožňují růst i mimo Českou republiku, protože jsou flexibilní a nezávislé na místních legislativách. Zatím máme v plánu se soustředit na evropský trh, ale když bude příležitost, nebudeme se bránit ani jiným oblastem.
Rozhovor vyšel v magazínu CIOtrends 2/2025.
CIOtrends si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.