;

Digitální platby na vzestupu. V kamenných obchodech tvoří už 59 % nákupů

31. 7. 2025
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: © NatUlrich - Fotolia.com
Více než polovinu nákupů v kamenných obchodech v Česku dnes zákazníci platí digitálně: kartou, mobilem nebo jiným chytrým zařízením. Podle průzkumu Mastercard tvoří digitální platby už 59 procent běžných nákupů. Lidé by přitom platili digitálně ještě častěji, ale v necelé pětině případů narážejí na obchodníky nebo poskytovatele služeb, kteří tyto možnosti stále nenabízejí. Nejčastěji se to týká lékařů, venkovních trhů a kadeřnictví.

Možnost platit kartou, mobilem nebo jiným digitálním způsobem lidem stále nejvíc chybí u lékařů a zubařů (35 procent) a na venkovních trzích (30 procent). 

Naproti tomu se situace v posledních letech nejvíce zlepšila na výstavách, hradech a zámcích a v hromadné dopravě, divadlech nebo kinech, kde je dnes běžné platit digitálně prostřednictvím platebních terminálů.

„Digitální platby – ať už fyzickou kartou, mobilem nebo třeba prstenem – jednoznačně zlepšují zákaznickou zkušenost. Lidé dnes místa, kam jdou nakupovat nebo na služby, často vybírají podle toho, zda tam moderní platební metody přijímají. A pokud mohou, nejenže jim dávají přednost, ale zároveň tam i víc utratí. V době, kdy je každý zákazník cenný, může být pro podnikatele platební terminál reálnou konkurenční výhodou,“ uvádí Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou a Slovenskou republiku.

Praktický pohled do světa SIEM, SOAR a SOC - podcast ze série Kyberbezpečnost s Computertrends
Praktický pohled do světa SIEM, SOAR a SOC - podcast ze série Kyberbezpečnost s Computertrends
0:00/

Kde lidé nejvíce postrádají digitální platby:

U lékařů a zubařů

35 %

Na trzích

30 %

V kadeřnictvích a salónech krásy

23 %

Za služby řemeslníků

22 %

V nemocnicích

20 %

Dlouhodobá data ukazují, že obchodníkům, kteří začnou přijímat platební karty, v průměru narostou tržby o 18 procent, protože provozovny s terminály jsou u spotřebitelů oblíbenější. 

Podle aktuálního průzkumu Mastercard 21 procent lidí utrácí s hotovostí méně než s kartou a 39 procent dotazovaných pro příští nákup zvolí jiného obchodníka, pokud u toho stávajícího nelze platit kartou.

Cyber25

Chcete dostávat do mailu týdenní přehled článků z CIOtrends? Objednejte si náš mailový servis a žádná důležitá informace vám neuteče. Objednat si lze také newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze všech našich serverů. Newslettery si můžete objednat na této stránce.

Takřka dvě třetiny lidí míní, že míst, kde lze platit digitálně, neustále přibývá. Potvrzuje to i statistika Sdružení pro bankovní karty, podle níž počet terminálů pro bezhotovostní platby v Česku stoupl za posledních pět let o zhruba 35 procent na loňských 352 tisíc. V přepočtu na počet obyvatel je v tomto ohledu Česko v evropském průměru.

Podle zjištění průzkumu Mastercard 88 procent lidí používá nejméně jednu platební kartu a v průměru má jeden člověk 1,63 karty, zatímco v roce 2019 to bylo jen 1,33. Lidé také neváhají využívat digitální platby i při drobných nákupech, třeba jen jednoho kusu pečiva nebo nápoje. Podle průzkumu totiž 35 procent lidí rádo zaplatí kartou i částku pod desetikorunu. A 60 procent běžně používá kartu i při nákupu do 49 korun.

CIOtrends

CIOtrends si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.