Nové nařízení dává zákazníkům do rukou jasná práva. Téměř každý klient provozovatele SaaS platformy bude moci ze zákonných důvodů ukončit smlouvu s krátkou výpovědní lhůtou a přejít jinam bez složitých překážek.
Switching fees, tedy poplatky za přechod, budou od teď omezeny jen na prokazatelné náklady, a od roku 2027 dokonce zcela zakázány.

Dále končí blanketní ustanovení typu „poplatky jsou nevratné“. Pokud zákazník službu předčasně ukončí a předem nestanoví ve smluvní dokumentaci poplatek za předčasné ukončení smlouvy, a poskytovatel bude muset s největší pravděpodobností vrátit poměrnou část nevyužitého předplatného.
Poskytovatel také musí podpořit transparentní migraci dat. Samozřejmostí zůstává povinnost zajistit bezpečnost a soukromí údajů i po ukončení smlouvy – v návaznosti na GDPR a další regulace.
Jak reagují velcí poskytovatelé
Google, Microsoft i AWS už na změny reagují.
- Google Cloud v Evropě nabízí bezplatné přenosy dat při multicloudových scénářích a v některých případech umožňuje ukončení smlouvy bez poplatků.
- Microsoft Azure přechází na model, kdy účtuje pouze „at cost” náklady, a zákazníkům poskytuje kredity na pokrytí migrace.
- AWS umožňuje snížené nebo kompenzované poplatky, pokud zákazník ukončí využívání služeb kompletně.
To vše ukazuje, že velcí hráči berou Data Act vážně a snaží se nastavit podmínky tak, aby odpovídaly nejen zákonu, ale i očekávání zákazníků.
Co z toho plyne pro menší a střední SaaS poskytovatele
Nová pravidla se však netýkají jen gigantů. Povinnost zajistit férový exit se vztahuje stejnou mírou i na menší a střední poskytovatele SaaS služeb. Ti se budou muset přizpůsobit, ale zároveň mají šanci využít situace ve svůj prospěch.
„Pokud zákazníky nebude držet umělý lock-in, musí je udržet kvalita a férovost,” upozorňuje Miroslava Kuklincová, partnerka a advokátka v právně-technologické kanceláři Eldison.
Jak tedy postupovat?
- Proveďte audit smluvních podmínek. Odstraňte blanketní klauzule, které by byly nevymahatelné, a nastavte jasný a transparentní exit proces.
- Definujte férový model poplatků. Připravte si metodiku, jak spočítat reálné náklady na migraci, a buďte připraveni je doložit.
- Buďte technicky připraveni na exit. Nabídněte zákazníkům exportní rozhraní, dokumentaci nebo nástroje pro paralelní provoz při migraci.
- Transparentně komunikujte férové poplatky za předčasné ukončení smlouvy. Pokud nebudou tyto poplatky komunikovány při uzavření smlouvy, hrozí riziko nutnosti vrácení peněz při předčasném ukončení smlouvy klientem.
- Stavte na hodnotě, ne na bariérách. Pokud nebude možné zákazníky „držet” skrze složité smlouvy, udrží je jen kvalita služeb, podpora a přidaná hodnota.
EU Data Act přináší revoluci v oblasti cloudu a SaaS. Pro zákazníky znamená férovější podmínky a možnost jednoduššího přechodu k jinému poskytovateli. Pro velké hráče jde o výzvu, na kterou už reagují konkrétními programy.
A pro menší SaaS společnosti je to příležitost: kdo dokáže být transparentní, férový a zároveň nabídnout přidanou hodnotu, může z nové regulace těžit a odlišit se na trhu.
Autorka je advokátka, Eldison

CIOtrends si můžete objednat i jako klasický časopis (v tištěné i v digitální podobně) Věnujeme se nejnovějším technologiím a efektivnímu řízení podnikové informatiky. Přinášíme nové ekonomické trendy a analýzy a zejména praktické informace z oblasti podnikového IT se zaměřením na obchodní a podnikatelské přínosy informačních technologií. Nabízíme možná řešení problémů spojených s podnikovým IT v období omezených rozpočtů. Naší cílovou skupinou je vyšší management ze všech odvětví ekonomiky.