Na podzim jste převzal vedení části společnosti Atos specializované na produkty SAP. Jak hodnotíte svůj první půlrok ve funkci?
Pokud si projdete státním sektorem i soukromou sférou, tak získáte potřebný rozhled, který je nezbytný pro realizaci velkých projektů. Do Atosu, resp. v té době do její části nazvané Eviden, jsem nastupoval s cílem soustředit se na podporu migrace na SAP S/4 HANA především u středně velkých firem. Je to intenzivní práce, která dává smysl a přináší výsledky. My zákazníkům nenabízíme jen novou verzi systému SAP, ale v první řadě příležitost inovovat jejich vlastní fungování a dosáhnout větší efektivity. To je smysluplná mise pro mě i celý můj tým.
Do Atosu jste přišel z České pošty, kde jste se věnoval řízení úseku ICT a eGovernmentu. Co hrálo roli ve vašem přestupu ze státního do soukromého sektoru?
Na Atosu mě baví šíře a hloubka jeho záběru. Dělá spoustu věcí, a přitom je dělá dobře. Na jedné straně například patří k lídrům v oblasti průmyslových aplikací AI, na druhé straně staví špičkové superpočítače. To platí i v oblasti SAP. Atos patří do desítky nejvýznamnějších integrátorů a partnerů SAP ve světě. Tato spolupráce trvá přes 35 let, což je důkazem silného partnerství, které primárně přináší výhody našim zákazníkům.
Více než třicet pět let je ve světě IT dlouhá doba. Jak to vnímají zákazníci? Je to pro ně ukazatelem stabilního a důvěryhodného partnerství?
Podnikové systémy mají jiný životní cyklus než běžné IT. Počítače a programy pořizujete na nějaké tři čtyři roky a poté je vyměníte nejen za jinou značku, ale klidně za jinou platformu, aniž by to poznamenalo provoz vaší firmy. Podnikový systém oproti tomu prostupuje napříč jednotlivými odděleními, zasahuje do každé části, a když v něm cokoliv selže, ovlivní to provoz, finanční výsledky i vztah se zákazníky. Je to pro vás investice nikoliv na ty tři roky, ale přinejmenším na desetiletí. Právě proto jsou téměř čtyři desítky let zkušeností s produkty a službami SAP pro Atos konkurenční výhodou. Máme díky tomu stabilní tým konzultantů se znalostí různých firem a odvětví a dokážeme tedy zákazníkovi nabídnout nejen zkušenost s IT, ale i s jeho typem byznysu.
Odráží se tato přirozená „dlouhověkost“ produktu v přístupu klientů k přechodu na novější verze systémů?
Máte pravdu, že na obměnu podnikového systému se musíte dívat jinak. Když to zlehčím, tak u běžného kancelářského software se možná stačí během pár dnů dohodnout s oddělením IT na nákupu. Rozhodování o ERP jde ale několik měsíců napříč celou firmou. Každé oddělení má své specifické požadavky a aplikace. Liší se v tom, jaká data sbírají, jaké dokumenty zpracovávají, kam výstupy padají a kde se potkávají s výstupy z jiných oddělení. Jedná se o komplexní produkt, který nemůžete jen tak ze dne na den přepnout na novou verzi. Naším úkolem v Atosu je s těmito lidmi vést dialog, najít koncensus a celý přechod udělat co nejhladčeji.
Jsou některé firmy při migraci zdrženlivější?
V Česku se tento přechod týká více než tisícovky organizací. Obecně lze říct, že pobočky nadnárodních korporací mají často vyřešeno. Naopak velké procento středně velkých podniků s českým zázemím upgrade oddaluje. Přitom proces migrace na SAP S/4 HANA není jednoduchý a obvykle trvá několik měsíců, u velkých firem klidně rok. Vyplatí se začít co nejdříve, už jenom proto, že implementátoři SAPu mají omezenou kapacitu.
Na jaké argumenty vaši zákazníci nejvíc slyší?
K migraci by se mělo přistupovat nejen jako k nutnosti, ale také jako k příležitosti především pro zefektivnění a automatizaci firemních procesů. Jedním z klíčových úkolů je ukázat zejména těm středně velkým firmám, jaké výhody má propojení AI, cloudu a platformy SAP. Typicky je to automatizace rutinních úloh. Jeden příklad za všechny: automatické zpracování přijatých faktur pomocí „robota“ založeného na technologii SAP Build Process Automation. U velkých firem z odvětví farmacie nebo automotive se podařilo převést zhruba 80 % faktur do strojového zpracování. Těch referenčních aplikací je spousta. V podstatě pro každý obor podnikání máme řešení, kdy moderní ERP systém umí nabídnout konkurenční výhodu tím, že nejen zrychlí a optimalizuje procesy, ale také sníží náročnost na jejich změnu a rozšiřování.
Doménou platformy S/4 HANA je cloud. V dnešní době se ale objevují otázky, nakolik cloudoví provideři poskytují potřebnou jistotu – třeba i s ohledem na politický vývoj v USA. Jak to vidíte vy?
Dobrou zprávou je, že SAP S/4 HANA je pro vás jako zákazníka fakticky pojistkou proti geopolitické nejistotě. SAP je sice globální lídr, ale ústředí má v Německu. Pro české firmy, jejichž podnikání je velmi často na sousední Německo přímo navázané, je výhodou mít svá důležitá firemní data uložená bezpečně v evropském prostředí.
A existuje nějaký scénář pro firmu, která má SAP, ale nechce ho s novou verzí přenášet do cloudu? Zůstane na stávající verzi s ukončenou podporou, migruje na jiný produkt, nebo má jinou možnost?
Pro nás v Atosu je přání zákazníka jednoznačnou prioritou. Umíme SAP nasadit v SAP cloudu, u hyperscalers jako AWS či Azure, ale i v zákaznickém datovém centru. Se všemi variantami máme zkušenosti, takže dokážeme zákazníka nasměrovat přesně tam, kam potřebuje, dle podmínek, scénáře používání a třeba i podle investičních priorit.
Otázka na závěr: Zmínil jste, že silným argumentem pro SAP S/4 HANA je automatizace firemních procesů. Co bývá nejčastější překážkou nebo výzvou při jejím nasazování ve firmách?
Výzvy nebo překážky jsou dvě a obě se týkají lidí. První je spojená s týmem, který má automatizaci nasadit, tedy s IT. Jsou to technici a často si neuvědomují, že příjemcem hlavních benefitů nového řešení jsou lidé bez technického zázemí, jako například účetní, ekonomové, HR, recepce nebo skladníci. Když se „ajťáci“ naladí na své kolegy a dovedou výhody automatizace „přetlumočit“ do běžné řeči, vzbudí tím zájem tuto novinku používat. Druhá oblast se týká vedoucích pracovníků, kteří se často bojí, že automatizace povede ke ztrátě zaměstnanců. Bez inovací se však firma nemůže posouvat dál. Pro úspěch je potřeba zapojit trochu manažerské odvahy a nebát se něco změnit.