;

Zvažování rizik a zisků při výběru dodavatele generativní AI

29. 1. 2024
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

Autor: Depositphotos
Generativní umělá inteligence vytvořila bezprecedentní tempo technologických změn, ale komplikace spojené s výběrem dodavatelů umělé inteligence narostly stejnou měrou. Techničtí lídři tedy musí být vybaveni správnými otázkami – a být připraveni na odpovědi – aby svým podnikům pomohli prosperovat.

V polovině listopadu propustila správní rada OpenAI generálního ředitele společnosti Sama Altmana, člověka, který umístil na mapu ChatGPT a zahájil novou éru podnikového nasazení AI. Během následujících tří dnů téměř všichni zaměstnanci společnosti řekli, že podají výpověď, a osud OpenAI vypadal extrémně nejistě.

Celé podniky byly postaveny na OpenAI a jeho API.

Je pro váš podnik umělá inteligence vhodným řešením některých požadavků?

Podle průzkumu O’Reilly vydaného koncem minulého měsíce používá 23 % společností jeden z modelů OpenAI. Jeho nejbližší komerční konkurent, Bard od Googlu, je daleko pozadu, s pouhým 1 % trhu. Jiní respondenti uvedli, že nepoužívají žádné modely generativní umělé inteligence, staví své vlastní nebo používají alternativu s otevřeným zdrojovým kódem.

Pomineme-li skutečnost, že se jedná o astronomicky vysokou míru přijetí zcela nové technologie, je to také ukazatel toho, jak riskantní tento prostor je. Podnik, který vsadil svou budoucnost na ChatGPT, by se dostal do vážných problémů, kdyby tento nástroj zmizel a všechna API OpenAI náhle přestala fungovat. Pokud se tedy OpenAI takřka přes noc jen zázrakem nezhroutila, co to vypovídá o šanci na přežití nesčetných start-upů v tomto prostoru?

Podle nejnovější zprávy o stavu softwaru G2 je AI nejrychleji rostoucí kategorií softwaru v historii G2. Společnost nyní sleduje celkem 1 078 dodavatelů AI a kategorie AI získaly 643 nových produktů oproti předchozímu roku.

Syntetická média, která zahrnují text, obrázky, zvuk a video generované umělou inteligencí, vzrostla o 222 % ve srovnání s předchozím rokem. A kategorie asistentů psaní AI vzrostla o 177 %. Podniky, které hledají dodavatele generativní umělé inteligence, mají tedy na výběr z mnoha možností.

Kvíz: Hodíte se na CIO? Přečtěte si také:

Kvíz: Hodíte se na CIO?

„Prováděli jsme rozsáhlý výzkum s partnery, jako jsou Gartner, McKinsey a další, abychom porozuměli tržnímu prostředí a tomu, jak ostatní společnosti využívají tuto technologii,“ říká Yexi Liu, CIO nadnárodní společnosti Rich Products, specializující se na potravinářské produkty. Tato společnost v hodnotě 5,8 miliardy dolarů má 13 000 zaměstnanců a působí ve více než 110 zemích a již si vybrala své nejširší poskytovatele umělé inteligence — Microsoft, SAP a Salesforce.

Kromě těchto většina dodavatelů stále zaostává.

„Mnoho dodavatelů generativních AI tvrdí, že nabízejí komplexní řešení AI,“ říká Liu. „Ale realita je taková, že mnoho z těchto společností je stále v rané fázi. Na trhu zatím není jasný lídr.“

Při hodnocení dodavatelů zkoumá Rich Products jejich technologii, architekturu, obchodní hodnotu a pragmatický pohled. Cílem je podle společnosti pochopit, jak AI celkově prospěje podnikání Rich Products. „Díváme se na vyspělost dodavatele a na to, zda prokázal úspěch ve správných oblastech našeho podnikání,“ říká.

Není jediný. Podle průzkumu Ernst & Young mezi 1 200 globálními generálními řediteli, který byl zveřejněn koncem října, 99 % dotázaných buď plánuje, nebo již provedlo „významné“ investice do generativní umělé inteligence. Ale není to úplně bezpečná sázka. Riziko ukončení činnosti je jen jedním z mnoha katastrofických scénářů, se kterými se musí první uživatelé potýkat.